Het programma

Sportinfunctie biedt een programma aan, gericht op het aanleren van een gezonde levensstijl. Het betreft een jaarprogramma met een intensieve start van drie maanden en een vervolgprogramma van negen maanden.

Het intensieve gedeelte bestaat uit vier bijeenkomsten verspreid over de eerste drie maanden van de cyclus: tweemaal een dagvullend programma en tweemaal een avondprogramma. Tijdens deze vier contactmomenten doorlopen we alle fasen van gedragsverandering:

  • Dag 1 bewustwording
  • Dag 2 inpassen in dagelijkse routine en omgeving
  • Dag 3 “ruststand”
  • Dag 4 bewust bekwaam

Tijdens de eerste twee dagen ontbijten, lunchen en dineren we samen met de deelnemers. We geven uitleg over wat voeding met het lichaam doet. Ook de verschillende keuzes in voeding worden toegelicht, zodat de deelnemers weten welk voeding- en eetpatroon het beste bij hen past.

 

Tijdens het vervolgtraject zorgen we ervoor dat de verandering in levensstijl, die in de eerste drie maanden wordt gemaakt, wordt vastgehouden.

 

Dag 1:
De eerste dag laten we de deelnemers kennismaken met ontspanningsoefeningen, goed voor lichaam en geest. Dan volgt de sportkeuze screening die de deelnemers inzicht verschaft in welke sport het beste bij hen past. Wanneer je een sport beoefent die je leuk vindt, is het makkelijker om het vol te houden. De deelnemers gaan ook spinnen (fietsen op een hometrainer). De dag wordt afgesloten met een gezellig diner en tijd om onderling ervaringen uit te wisselen. Dit motiveert en schept een band tussen de deelnemers.

 

Dag 2:
Dag twee verloopt in hoofdlijnen net als dag 1. De deelnemers krijgen een looptraining. Daarnaast gaan we bootcampen. Deze sport biedt de mogelijkheid om een complete body workout binnen één uur af te werken. Voor de mind hebben we een workshop over energy management. Belasting en belastbaarheid zijn belangrijke thema’s tijdens deze workshop. Daarna maken we een fietstocht waarbij onderweg vragen over een gezonde levensstijl moeten worden beantwoord. We sluiten af met een verantwoord diner.

 

Dag 3 en 4:
Dag 3 en dag 4 doen we metingen om inzicht te krijgen in de vorderingen die de deelnemers al hebben gemaakt. Dit wordt ondersteund met een persoonlijk gesprek, waarbij eventuele nieuwe doelen worden gesteld. Op dag 3 geven we ontspanningsoefeningen voor thuis mee. Dag 4 verzorgen we nog een keer een bootcamp. Dag 4 wordt afgesloten met een eindgesprek.

 

Vervolgtraject (9 maanden)
Gedragsverandering kost meer dan alleen drie maanden. Daarom wordt gedurende negen maanden ondersteuning gegeven door vitaalcoach Sandra Sprong. Deze bestaat uit mailcontact, maar ook skype afspraken behoren tot de mogelijkheid.

Verzuimpreventie

Sportinfunctie heeft een programma ontwikkeld om bedrijven te ondersteunen bij verzuimpreventie. Geen enkel bedrijf wil tenslotte dat gewaardeerde collega’s uitvallen. Het verzuim van medewerkers is een grote kostenpost. En voorkomen is nog altijd beter dan genezen! Ons tweede doel is om uw collega(‘s) vitaler te krijgen. Het resultaat? Meer energie over voor het werk en daardoor een hogere arbeidsproductiviteit. U zult ook zien dat de belastbaarheid toeneemt, wat weer voor een lager stressniveau zorgt. Kortom, met het programma van Sportinfunctie realiseren wij een optimale en gezonde arbeidssituatie.

Energieke medewerkers

Het programma van Sportinfunctie streeft naar gezonde en energieke medewerkers. Want als je meer energie hebt, dan ga je met een positieve houding aan je werk. En kun je eventuele dagelijkse beslommeringen - zoals we die allemaal wel kennen - beter relativeren. Met het programma van Sportinfunctie krijgt uw collega zowel fysieke als mentale ondersteuning. Fitte en vitale medewerkers zullen uw bedrijf laten sprankelen; klanten en potentiële nieuwe medewerkers krijgen hierdoor een positiever beeld van uw organisatie. Het programma werkt dus niet alleen kostenbesparend, maar komt ook de uitstraling van uw onderneming als geheel ten goede.

Duurzame inzetbaarheid

Het programma van Sportinfunctie leidt tot duurzame inzetbaarheid van uw werknemers. Op de korte én de lange termijn. Dat levert weer tal van voordelen op. Uw medewerker, waar zoveel in is geïnvesteerd, die een bron van kennis en eigenlijk onvervangbaar is, kunt u zo optimaal mogelijk inzetten. Door de werknemer een vitalere levensstijl aan te laten meten, kan hij of zij veel meer aan. Dat heeft weer een gunstig effect op de stressbestendigheid. Door situaties te creëren die juist energie opleveren, zorg je voor een betere balans tussen belastbaarheid en belasting op het werk.